John de Mol bundelt al zijn mediabedrijven in het nieuwe mediabedrijf Talpa Network. Het gaat om onder meer de radiostations 538, Veronica, Sky Radio en Radio 10, de televisiezenders SBS 6, Net5, Veronica en SBS 9 en de onlinediensten Juke en Kijk.
Talpa Network neemt ook e-commercebedrijf Emesa over. Dat bedrijf is vooral bekend van de website Vakantieveilingen.
Met de overname wil Talpa Network onder meer de advertentiemogelijkheden vergroten om zo de strijd aan te gaan met advertentiegiganten als Facebook en Google.
De Mol uitte tijdens de presentatie van de plannen in het DeLaMar Theater in Amsterdam kritiek op het nieuwe kabinet. Hij mist in het regeerakkoord een visie op de mediasector als geheel en verweet het kabinet alleen naar de publieke omroep te kijken.
Hij vindt dat moet worden gekeken naar één reclamemarkt. “Het kabinet ziet nog altijd een gefragmenteerd medialandschap, terwijl we inmiddels allemaal in dezelfde vijver vissen. Ik zou de afschaffing van de dividendbelasting daar graag voor in willen ruilen.”
De Mol waarschuwde dat na de grote Amerikaanse internetbedrijven ook Chinese internetreuzen als Tencent en Alibaba zich binnenkort op de Nederlandse advertentiemarkt storten.
Het samenvoegen van De Mols mediamerken moet zorgen voor een kruisbestuiving tussen de verschillende takken van het mediabedrijf. Zo moeten televisieprogramma's beter online te vinden zijn en heeft Talpa Network ook diverse vloggers en bloggers onder contract.
Daarnaast kondigde De Mol aan in nieuwe programma's te investeren. Daarbij krijgen buitenlandse mediabedrijven de kans hun programma's in Nederland uit te testen, op voorwaarde dat Talpa mede-eigenaar wordt. "Je ziet dat wat hier werkt ook in andere landen werkt, zoals Big Brother en The Voice."
Nieuw is ook het online platform VoetbalTV, een samenwerking met voetbalbond KNVB. Hier worden 80.000 amateurwedstrijden per jaar live gestreamd. Dat kan door alles te automatiseren. De eerste camerapaal is inmiddels in de grond op een voetbalveld in Nederland. Na de zomer zijn op deze manier honderd clubs live te volgen.
De Mol probeerde eerder Telegraaf Media Group (TMG) over te nemen. Hij werd echter afgetroefd door het Belgische Mediahuis dat zo'n twee derde van de aandelen in handen kreeg. De Mol heeft nog wel een groot belang in TMG.